Cabinet Terapie Bowen Galata Duminica ora 10.00 inscriere prealabila la 0753180143

luni, 11 iulie 2011

Buddha si Divinitatea

           Procesul prin care intemeietorul unei religii este transfromat intr-o divinitate este, poate, firesc din punctul de vedere al psihologiei religioase. Dar oricare ar fi valoarea ei reala in cazul altor intemeietori de religii, ea este ABSOLUT INAPLICABILA IN CAZUL LUI BUDDHA. Motivul este situarea sa intr-o categorie aparte, in doctrina sa el nefacand nici o referire la Dumnezeu. Viata lui Buddha a fost consacrata descoperirii, glorificarii si realizarii ADEVARURILOR UNIVERSALE- adevaruri pe care le putem privi ca LIBERE DE ORICE LIMITARI IMAGINABILE, astfel ca sunt in masura sa constituie un crez universal al oamenilor.
          Buddha nu a vrut sa admita existenta lui Dumnezeu pentru ca astfel adevarurile, raportate la o persoana divina, care este conceputa in mod diferit de catre oameni, ar fi fost supuse limitarilor si disputelor dintre diferitele tabere partizane, fiecare sustinatoare a unei conceptii despre divin, si astfel aceste adevaruri si-ar fi pierdut semnificatia universala pur filosofica.
          Cu atat mai putin a avut in intentie ca el insusi sa fie glorificat ca initiatorul divin al acestor adevaruri:
Adevarul despre suferinta, Adevarul despre originea suferintei, Adevarul despre posibilitatea opririi suferintei, Adevarul despre calea efectiva de incetarea a suferintei.
          In fapt, scopul sau real cand evita sa discute despre problema existentei si a naturii lui Dumnezeu si problemele adiacente, a fost SA ELIMINE UNA DIN CAUZELE CELE MAI PUTERNICE DE DEZBINARE DINTRE OAMENI, POATE CHIAR CEA MAI PUTERNICA.
          Prin urmare a il inalta pe Buddha la statutul de divinitate ar duce la subminarea spiritului autentic al invataturii sale, punand din nou pe tapet, acele probleme pe care el a fost dornic sa le evite, si astfel ar cauza o sursa in plus de dezbinare intre oameni pe care el s-a straduit atat de mult sa o elimine.
          In fapt pentru Buddha FILOSOFIA A FOST ARTA DE A TRAI. In consecinta el s-a eliberat de tendinta invederata a filosofiilor de a specula dincolo de orice limite si a ridica probleme insolvabile, care, asa cum si- dat el seama, reprezentau o extravaganta incompatibila cu adevarata economie a vietii. Modalitatea filosofica de a trai adoptata de Buddha, si pentru care el este unul din exemplele cele mai remarcabile din istorie, este cu adevarat O VIATA CARE SI-A DEPASIT INDIVIDUALITATEA LIMITATA SI S-A EMANCIPAT DE SUB INFLUENTA INROBITOARE A FORTELOR BIOLOGICE. Pe baza ei si cu ajutorul patrunderii filosofice si in special A PRACTICII TREZIRII PRIN CALEA CU 8 RAMURI, el a atins excelenta artei universale de a trai si a moralei. Viata lui Buddha a fost asadar o viata de contemplare dar si de practicare a adevarurilor universale, prin instituirea celebrei cai de mijloc, intre filosofie si practica trezirii, intre material si spiritual, o viata dedicata realizarii Binelui Universal prin ajutarea  oamenilor sa se elibereze din ciclul nesfarsit al dorintei insatiabile-suferinta perpetua.

Introducere la Dhammapada- Temeiurile Legii- editie tradusa si ingrijita de Walter Fotescu
         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu