ZEN IAŞI

Birou de Traduceri Levant, Strada Cuza Voda 38 Iasi (prima casa dupa Maternitatea Cuza Voda)
MIERCURI ora 18,00
Introducere in practica

Confirmati participarea 0753180143


A face zen înseamnă a deveni intim cu tine însuţi" - Taisen Deshimaru Sa practici alaturi de ceilalti, sa-i urmezi pe ceilalti. Kodo Sawaki a avut Satori cand a inteles ce inseamna a-i urma pe ceilalti : A-I URMA PE CEILALTI - sunt cuvintele care mi-au revolutionat viata. Inainte, eu voiam sa fiu mereu cineva special, sa inteleg mai mult decat ceilalti, sa spun lucruri mai profunde decat ceilalti, sa fac zazen mai mult decat ceilalti, sa mananc mai mult decat ceilalti. Daca toti oamenii de pe planeta asta ar intelege ce inseamna a-i urma pe ceilalti, pamantul ar deveni un adevarat paradisDoar o mana, un deget, un strigat pot explica totul, pot rezolva totul. Si, tot asa, DOAR A SE TREZI DIMINEATA, DOAR A VENI LA DOJO IMPREUNA CU CEILALTI, A MANCA IMPREUNA CU CEILALTI, A INTRA IN DOJO, A URMA REGULILE PE CARE TOTI LE URMEAZA, ESTE LUCRUL CEL MAI MIC, ESTE INVATATURA MARILOR MAESTRI ZEN, ESENTA ATOMULUI, ESENTA A CEEA CE ESTE MIC, MICUL CE DEVINE ACTIUNEA CEA MAI INALTA, CE DEVINE EL INSUSI ADEVARUL ABSOLUT, LUCRUL CEL MAI MARE, CEL MAI INALT. Este suveica de aur ce se plimba pe razboiul de jad.Cu ea tesem hainele zeilor. Cu ajutorul ei voi creati adevarata kesa transmisa de Buddha. Practica voastra, zazenul vostru trebuie sa strapunga acest infinit mic, pe voi insiva, astfel incat in corpul vostru sa construiti un dojo. In acest corp mic, acceptati toate fenomenele universului, iar a penetra infinitezimal este zazen. Sensei Taisen Deshimaru spunea mereu: Trebuie sa creati, sa va creati adevarata intelepciune. Sa creati pornind de la zazen.Creati-va viata, creati adevarata kesa transmisa. Este suveica de aur pe razboiul de jad.Cu o mana, maestrii zen puteau explica totalitatea.Cu voi insiva, puteti exprima toate lumile si cosmosul intreg.Doar prin actiunea cea mai mica, cea mai comuna, doar cea mai comuna.





Ar trebui să staţi asezati în zazen minim 20 de minute zilnic, dar, dacă sunteti foarte ocupati ar trebuie să staţi asezaţi 1 oră.





Viata noastra poate deveni fericita . Fericita si libera. Viata noastra poate atinge punctul pe care, in definitv, trebuie sa il atinga. Maestrul Kodo Sawaki







AVERTISMENT





Maestrul Myoken: Lasati-ma sa va readuc aminte, cu respect, CITITUL NU SERVESTE LA NIMIC, ESTE O ILUZIE DACA NU PRACTICATI. Deci asezati-va cu fermitate pe un zafu si practicati fara ezitare.





Ceea ce nu gasiti in toate cartile despre zen este DOJO-UL, adica locul in care se continua clipa de clipa autentica transmisie a Zenului.







Maestrii din vechime... - Chuang Tzu Maestrii din vechime dormeau fara vise si se trezeau fara griji. Hrana lor era simpla. Respiratia lor era profunda.Ei nu se agatau de viata si nici nu erau ingrijorati in ce priveste moartea.Ei traiau fara dorinta si plecau fara a opune rezistenta.Veneau usor si plecau la fel de usor.Ei nu uitau de unde veneau si nici nu intrebau unde vor merge.Luau totul asa cum venea, bucurosi, si paseau in moarte fara frica.Acceptau viata ca pe un dar si o inapoiau cu recunostinta.







Conditia principala a practicarii zazenului este capacitatea de a rade de prostie, mai ales de prostia ta.

Daca poti face asta ai o sansa.





Un bun practicant nu trebuie sa se dedice exclusiv practicii zazenului si recitarii sutrelor. Un boddhisattva intelege suferintele existente in societate si trebuie sa sprijine toate fiintele sa isi gaseasca propria lumina.

Un bun practicant nu trebuie sa se dedice exclusiv societatii abandonand, neglijand propria practica.

Un bun practicant trebuie sa aiba grija de practica sa care va fi apoi usa pe care va putea iesi in lume, amestecandu-se subtil cu celelalte persoane, aducand fericire, intelepciune si compasiune.





Un discipol il intreaba pe un maestru zen:





-Maestre, cine este detasat de toti si de toate, traind intr-o izolare serena, practicand zi si noapte, a ajuns la eliberarea totala?



Maestrul raspunde:

-Nu, dar cel care ramane in mijlocul a toti si toate si este in contact cu totul, cu toata lumea, iubind totul si pe toti, este cel care a ajuns la eliberarea totala.





A fi boddhisattva nu e un grad, nu e o functie, o putere ci e o realitate interioara , inseamna o obligatie, o indatorire, a te pune in slujba celorlalti in acceptiunea maxima si inseamna, minim, disponibilitatea de a ii ajuta pe ceilalti spiritual, si nu numai, cu atat cu cat poti, in sensul de capabilitatile tale spirituale.

Inseamna a face eforturi pentru ceilalti dincolo de obligatiile personale, individuale, dincolo de comoditatea personala.



Mesajul practicii noastre buddhiste este simplu:



Sunt aici pentru tine.

Suntem aici pentru voi. - Maestrul Thich Nhat Hanh



Cand intru in zendo .... - Robert Aitken Roshi

Cand intru in zendo ma inclin si iau binecuvantarea de la voi, fiintele care stiti sa dansati si sa impliniti visul lui Buddha.

Inca o data, impreuna cu voi, Prieteni.



Aseaza-te si lasa Dharma sa curga.... - Maestrul Kosen Thibaut

Nu te forta sa prinzi ideile, nici sa le retii in memoria ta.

Aseaza-te si lasa ca Dharma sa curga si sa se manifeste prin ea insasi caexperienta vie, pentru bunastarea ta si a celorlalti

Cand spunem ca nu avem timp pentru practica.... - Maestrul Kodo Sawaki

Cand spunem ca nu avem timp pentru practica asta inseamna ca am devenit sclavii unor preocupari externe.

Fa tot ce poti cu ceea ce ai la dispozitie ACUM.... -Robert Aitken Roshi

Nu sustin pozitia perfectionista a celor care spun ca inainte de a ne implica in protejarea animalelor , oamenilor, padurilor sau a pacii lumii trebuie sa fi ajuns la realizarea , compasiunea si pacea perfecte la nivel individual.

Nu exista limite pentru procesul de perfectionare si deci un perfectionsit nici nu va putea initia munca de boddhisattva.

Compasiunea si pacea nu sunt doar o practica pe o perna in dojo dar si in cadrul familiei , la locul de munca si chiar in forumul politic.



Fa tot ceea ce poti cu ce ai la dispozitie ACUM si te vei maturiza, perfectiona in timpul procesului.

O mantie si un castron.... Ryokan

O mantie si un castron sunt tot ce am pe lume

Si acest corp fragil....

Ce arde precum betisorul parfumat....



Ard esente si ard corpul ce sade in fiecare noapte....



Afara o ploaie marunta spala ticalosiile lumii....



Toti ma intreaba.... -Li Po

Toti ma intreaba de ce traiesc singur pe muntele albastru.

Surad farasa raspund.

Spiritul meu este precum piersicul inflorit si precum torentele care alearga fara a lasa urme.

Ce diferita este aceasta lume decea a oamenilor....

Zenul inseamna multa practica si putina dezbatere.... - Han Shan

Zenul inseamna multa practica si putina dezbatere.



Vorbele sunt precum degetele care arata luna si cine se incapataneaza in dezbateri tot ceeaceface este sa priveascadegetele faraa vedea luna.





Nu practicati pentru a obtine.



Haideti, colegi de Cale.... Entuziasm .... - Maestrul Taisen Deshimaru



Atunci când egoul coincide cu Buddha....cand Buddha coincide cu egoul.... şi sunt abandonate amandouă...oau....i se zice Satori....nirvana.....acordul între adânci şi diferite complementaritaţi....Marea Cale de Urmat....Haideti colegi de cale să mergem pe ea....Curaj....Anima....Entuziasm....



Sunt ucenicii lui Buddha .... - Sutra Lotusului



Sunt ucenicii lui Buddha cei care nu au adormit mergând prin păduri întunecate căutând cu atenţie Calea lui Buddha.



Sunt ucenicii lui Buddha cei care păstrează învăţăturile intacte de o manieră care să îi inspire şi pe alţii.



Sunt discipolii lui Buddha cei care locuiesc în cetatea răbdarii, cei care admonestaţi şi mustraţi cu răutate de cei cu egouri arogante, îşi păstrează răbdarea şi calmul, capabili să tolereze totul în căutarea Căii lui Buddha.



La fel adevăraţii Boddhisattvaşi sunt cei care au renunţat la frivolităţile căutătorilor superficiali şi egotici, care se apropie de înţelepciune şi se despart de orice confuzie.



Ping-ting Tung Tzu să vină să caute focul ....



Fa- yen l-a întrebat pe călugărul Hsuan-Tzu de ce nu întreabă niciodată ceva despre zen.



Calugarul a replicat că a atins deja înţelegerea graţie unui maestru.

Fa-yen a insistat să îi povestească.

Călugărul a spus: Ce este Buddha si am primit răspunsul :

-Ping-Ting Tung Tzu vino şi caută focul.

Adică întrebă Fa-yen.

-Pin-Ting Tung Tzu este Zeul Focului.

Să îl chemi pe el să caute focul este la fel de absurd ca şi cum l-as cauta eu pe Buddha.



Eu sunt însuşi Buddha şi nu e nimic de căutat




Cele mai mari 10 lucruri..... - Atisha





Cel mai mare lucru este absenţa egoului.



Cea mai mare bogăţie este măestria.



Cea mai mare calitate este de a căuta să fii de ajutor celolalti.



Cea mai înaltă acţiune este de a nu te resemna în faţa greutăţilor vieţii.



Cea mai mare magie este transmutarea pasiunilor.



Cea mai importantă realizare este o minte plină de pace.



Cea mai mare răbdare este blandeţea.



Cel mai mare efort este acela de a nu te fixa asupra rezultatelor.



Cea mai înaltă meditaţie este o minte lipsită de ură.



Cea mai înaltă cunoaştere este de a vedea dincolo de aparenţe





Sunteţi una cu totul .... - Maestrul Shunryu Suzuki





Oriunde sunteti sunteti una cu norii, cu soarele şi cu stelele pe care le vedeti.

Sunteti una cu totul.

Este adevarat mai mult decât vă pot eu spune prin vorbe, şi mai adevărat decât puteţi voi auzi



Indiferent de orice puteti aduce cu voi în zazen, zazen este o practică de a (le) da drumul. - Maestrul Kodo Sawaki



Maestrul Dokusho Villalba



Să-ţi purifici spiritul nu înseamnă să-ţi încetezi activităţile.

Zen nu este o tehnică de evadare, de fugă.



Din contră, practica zazen, care ne dezvoltă energia şi o concentrează asupra momentului prezent, permiţandu-ne astfel să înfruntăm realitatea cotidiană cu un calm, o perspicacitate şi o obiectivitate de care nu ne credeam în stare şi care ne surprind.



În faţa dificultăţilor , confruntaţi cu problemele, se produce reacţia potrivită şi eficientă în mod natural, spontan, odata ce vom fi scăpat de obstacolele interioare care ne împiedicau să avem astfel de reacţii.



Trebuie să găsim adevărata pace în cadrul fiecărei activităţi.



Zenul şi gluma .... - Osho

Un discipol într-o perioadă de practica mai intensă de zen:

- Bhagwan acum tot fiind aici pentru mai multe zile grele de practică, la finalul acestei zile grele de zen spune-mi măcar o gluma?



- Imi pare foarte bine pentru tine că ai venit la aceste zile mai intense de practică zen.

Zenul este într-adevăr ceva serios.

Buddha a inventat zenul astfel încât să poţi trece prin iad în această lume şi să nu mai fii nevoit să treci prin iad după moarte.

Este un proces de curăţire prin care scapi de toată karma.

Este o tortură deoarece tu nu poţi sta aşezat fără să te mişti şi tăcut pentru mult timp.

Mintea continua să alerge în toate părţile.

Stând, stând, stând.

Te simţi somnoros şi nu ai voie să dormi. Iar dacă aţipeşti imediat te trezesti cu o lovitură în cap care te face să revii la realitate.

Eu nu te las să scapi deoarece voi contina să preamăresc foarte mult zenul, voi spune mereu că fără zen nu poţi avea satori, că nu te vei putea ilumina.

Aşa că tu îţi spui: Foarte bine, într-un fel sau altul voi trece peste aceste zile grele. Este o chestiune de cateva zile doar. La fel cum altii au supravietuit o sa supravietuiesc si eu.

Dar genunchii te vor durea cumplit, intregul corp va fi plin de durere şi tu simti nevoia sa te misti dar nu ti se permite. Trebuie să stai precum o statuie a lui Buddha si să faci un lucru foarte stupid: să stai aşezat, să îţi urmăresti respiratia.

Ce fel de practică este aceasta pentru un om inteligent?

Şi, imediat vor apărea mii de îndoieli.

Ce faci aici ? Un tip atât de drăguţ ca tine sa stea asezat nemiscat si să fie atent pe respiraţie ?

Ar fi trebuit sa fii intr-un club....iar tu stai aici si practici zazen.

Mintea continua sa puna tot felul de intrebari dar totul este voluntar, nimeni nu te-a fortat sa practici zazen, nimeni nu te-a fortat sa vii, nimeni nu te forteaza sa stai si nu numai asta.....dar va trebui să şi plăteşti.

Ai auzit vreodata pe cineva să dea bani pentru a intra în iad?

Ei tu esti acela. Si altii.

Însă în general cand oamenilor li se cere să plateasca pentru a practica ceva atunci ei cred că acel lucru merita.

Simplu ....Doar a sta asezati..... - Maestrul Kodo Sawaki

Practica zazen este extrem de simpla si directa : DOAR STATI ASEZATI....



Pur si implu stati in postura si mentineti starea de a fi constienti de aceasta experienta, aici si acum, evitand sa fiti prinsi in constructii mentale, comparatii si judecati.



Practic....PORNITI DE UNDE SUNTETI SI TERMINATI EXACT ACOLO UNDE SUNTETI.



Pe parcursul Caii nu exista tehnici speciale si nici cautarea unor anumite stari si experiente speciale.



Zazenul se bazeaza mai degraba pe practica constanta, regulata -GYOJI-decat pe anumite stari , abilitati speciale.



Zazenul nu este o demonstratie , un concurs, un spectacol.



Doar a te aseza in zazen .....nu este o problema de a cauta ceva special ci mai degraba e problema daca accepti sau nu experientele tale din timpul zazenului asa cum sunt, daca te accepti pe tine insuti de fapt.

Efecte naturale nu scopuri urmarite in mod obsesiv .... - Seikan

Zazenul nu este doar impunerea calmului si a nemiscarii iricarei alte stari a mintii.

Pur si simplu inseamna a fi constienti de la clipa la clipa, de ceea ce poate pune o baza de unde sa se dezvolte, pas cu pas, calmul si pacea mintii caniste efecte naturale neurmarite in mod obsesiv.

Zazenul este bun pentru nimic... -Maestrul Kodo Sawaki

Maestrul Kodo Sawaki spunea incepatorilor ca zazenul este bun pentru nimic.



Spunand aceasta nu voia sa submineze importanta practicii zazen , caci el insusi a practicat viata intreaga, ci voia sa reteze din start asteptarile nerealiste, iluzorii privitoare la zazen si dorintele de castig a diverse prin zazen.



Maestrul Dokusho Villalba

Despre lacomie si cauza ei .... -Osho

Osho primeste o intrebare:

-Cred ca sunt cea mai lacoma persoana din lume. Ce sa fac in aceasta privinta?



-Te confesezi sau te lauzi?

Lumea este foarte mare si ce cunosti tu despre oameni.

Este foarte greu sa fii primul in orice.



Pana nu cunosti ca esti nemuritor vei ramane vesnic lacom.

Lacomia apare datorita fricii de moarte.

Din cauza fricii de moarte noi vrem sa obtinem cat mai multe si mai mult din ele....sa mancam mult, sa avem cat mai multi bani, case, femei, barbati......



Lacomia nu este altceva decat frica de moarte.

Numai o persoana fricoasa poate fi lacoma.

O persoana lispita de frica nu poate fi lacoma, ea poate si darui.

Ea se va bucura de lucruri dar si inclusiv de bucuria de a darui, de a impartasi.



Vei ramane lacom pana nu vei experimenta eternitatea.



Moartea nu te va priva de nimic, este doar a corpului si nu a constiintei.



Constiinta ta este singurul fenomen real.



Orice altceva se afla intr-o continua transformare.



Zen si economia .... - Maestrul Dokusho Villalba

Este imposibil sa separi ideea distrugerii mediului inconjurator de cativitatea economica.

Cresterea economica nelimitata este unul din marile mituri ale sistemului economic international.

Un mit distructiv, care pune in pericol chiar supravietuirea omenirii.

La baza cresterii nelimitate se gasesc dorintele iesite din comun si credinta iluzorie casatisfactia acestor dorinte va aduce pace si fericire.

Asadar , in timp ce 20% din populatia mondiala spoliaza si risipeste 80% din resursele planetei, milioane de oameni continua satraiasca la limita saraciei si continua sa moara in fiecare an , in fiecarezi, deoearecenu au acces la apa potabila.

Sentimentele fundamentale de compasiune, empatie si solidaritate ne fac savedem cafericirea unora este imposibila daca e bazata pe suferinta multora.

Calea lui Buddha a aparut ca reactie la suferinta existentiala.

Este o cale a compasiunii si a deschiderii.

Modul corect de viata reprezinta una din cele 8 spite ale rotii Dharmei.

Zen ne invata un stil de viata conform caruia bunurile materiale trebuie folosite cu moderatie, sobrietate si puse in serviciul bunastarii atat individuale, catsi colective.





Zen.... A intalni gunoiul din tine sau cum facem sa dispara conflictul neurotic din noi ... - Osho

Prin zen te poti intalni pe tine insuti, te forteaza sa te observi asa cum esti - furios, nebun, uracios, agitat, lacom, invidios ..... - te forteaza sa vezi tot gunoiul pe careil cari cu tine.



Si acesta este unul din cei mai esentiali pasi care trebuie facuti.



Dacavrei sa intelegi si sa transcenzi ceva anume, atunci trebuie sa stai fata in fata cu acel ceva.

Fara aceasta intalnire nu poate exista transcendere.

Nu exista nici un fel de scurtatura.



Insa aceasta nu inseamna ca Buddha a fost doar un sadic sau ca incearca sa te tortureze.

El, pur si simplu, incearca sa te faca sa devii constient chiar in daca ramai ocupat in activitatile tale zilnice, in obligatiile de zi cu zi.



Zenul te forteaza sa teindrepti spre realitatea ta interioara, te forteaza sa urmaresti respiratia, sa iti observi gandurile, iti arata ca nu axista nimic altceva in afara de tine.... - nu ai unde pleca.



Iar, daca persisti cu rabdare in practica, vei vedea ca trupul incepe sa se linisteasca, mintea invata sa ramana calma, respiratia sa fie ritmata si lenta.....



Vei vedea ca nu mai esti asa agitat, tulburat, incetul cu incetul....

Si la un moment dat, brusc, e ca si cum ar fi rasarit un soare interior si tot conflictul neurotic dispare, se dizolva.



Si, atunci, va aparea in tine rasul zen, izvorat din bucurie si constientizare , din introspectia profunda asupra lucrurilor.

Zen si ecologia.... - Maestrul Dokusho Villalba

Intelegerea principiului de baza al interdependentei se afla la radacina constiintei ecologice care, inca de la mijlocul secolului trecut nu inceteaza, din fericire, sa isi facaloc in societatile postmoderne.

Viata, realitatea, sunt un tot ale carui parti nu pot fi concepute izolat fata de rest.

Acestprincipiu a fost enuntat cu mai bine de 2500 de ani in urma de catre Buddha Shakyamuni si reprezinta unul din stalpii de baza ai vietii budiste.

Zen, datorita insistentei sale deosebite asupra sobireitatii si asupra controlului natural al dorintelor, contribuie la un stil de viata bazat mai ales pe automultumirea interioara decat pe consumul iresponsabil si pe risipire, atitudini care fac parte din cauzele principale ale distrugerii sistematice a naturii, fiind specifice nivelului de viata al natiunilor bogate.



Iubirea de natura pecare o inspira invatatura zen nu provine doar din atitudini estetice, ci dintr-o experienta spirituala profunda de unitate si interdependenta.



Toate fiintele vii pot experimenta , trai trezirea completa - Sutra Trezirii Complete



Cand ei intalnesc profesorii potriviti care ii invata sa respecte principiile si practica de baza , atunci ei se afla pe directia iluminarii si a vederii corecte a realitatii ,si, fie imediat ori mai tarziu, realizeaza natura de Buddha, indiferent daca capacitatile lor sunt mari sau mici.



ZAZEN.....doar a sta asezat ....shikantaza.....fara a avea asteptari, sperante......mushutoko

Cel care doreste cu adevarat sa studieze zen-ul ..... - Maestrul Shunryu Suzuki

Cel care doreste cu adevarat sa studieze zen-ul trebuie sa uite toate ideile preconcepute si pur si simplu sa practice zazen traind astfel orice fel de experiente ar avea in cursul practicii.











vineri, 15 martie 2013

Calea Zen .... - Osho

Zenul reprezintă un
apogeu, o transcendere
a geniului Indian
şi a celui chinez.
Genul indian şi-a atins
apogeul prin Gautama
Buddha, iar cel
cinez prin Lao Tse.
Când cele două genii
s-au întâlnit...când
esenţa învăţăturii lui
Buddha s-a întâlnit
cu esenţa învăţăturii
lui Lao Tse, cele două
curente spirituale au fuzionat într-unul singur,
atât de profund încât la ora actuală nu
mai poate fi făcută nicio separare între ele.
Este imposibil să mai distingi astăzi ce aspecte
din zen îi aparţin lui Buddha şi ce aspecte
îi aparţin lui Lao Tse- atât de profundă
a fost fuziunea dintre cele două curente. Nu
putem vorbi nici măcar de o sinteză; mai
degrabă de o integrare. Din această întâlnire
s-a născut zenul. Acesta nu poate fi considerat
nici budist, nici taoist, şi totuşi este
una cu ambele filizofii spirituale.
Apelativul „budism zen” nu este corect, căci
zenul transcende în întregime budismul.
Buddha nu este nici pe departe atât de ancorat
în realitatea fizică precum zenul. Lao
Tse este perfect ancorat în această realitate,
dar zenul merge mult mai departe, căci viziunea
lui are capacitatea de a transforma
pământul în cer. Lao Tse este ancorat în realitatea
terestră; Buddha este ancorat în realitatea
celestă; zenul este ancorat simultan
în ambele realităţi. Prin această putere de
integrare a sa, el a devenit un fenomen ieşit
din comun.
Viitorul umanităţii nu poate decât să se apropie
de viziunea zen, căci întâlnirea dintre
Orient şi Occident nu se poate produce
decât printr-un fenomen de talia zenului,
deopotrivă pământesc şi celest. Occidentul
este orientat numai către materie, în
timp ce Orientul este orientat numai către
viaţa spirituală. Cine poate crea puntea de
legătură între cele două lumi? Buddha nu o
poate crea, căci el reprezintă prin excelenţă
esenţa Orientului, fiind incapabil să facă
vreun compromis cu materia. Nici Lao Tse
nu poate crea această punte, căci este prea
orientat către realitatea terestră. China a
avut întotdeauna această specificitate, de a
fi orientată către realitaea fizică. Din acest
punct de vedere, ea face parte integrantă
mai degrabă din psihicul occidental decât
din cel oriental.
Nu a fost deloc o întâmplare faptul că prima
ţară din Orient care a devenit comunistă a
fost China. Comunismul este prin excelenţă
materialist. Filozofia sa este lipsită de Dumnezeu,
pornind de la premisa că omul nu
este altceva decât materie. Trcerea Chinei
la comunism nu a fost accidentală. De 5.ooo
de ani, această ţară este focalizată asupra
planului material. Din acest punct de vedere,
este de-a dreptul occidentală. De
aceea, Lao Tse nu ar putea crea niciodată
puntea de legătură între Occident şi orient.
El este un fel de Zorba Grecul. În schimb,
Buddha este atât de nepământean încât este
aproape insesizabil. Cum ar putea deveni el
puntea de legătură?
După părerea mea, singura posibilitate care
mai rămâne este zenul, căci în acest curent
spiritual, Buddha a devenit una cu Lao Tse.
Întâlnirea dintre cele două extreme s-a
petrecut deja. Sămânţa punţii de legătură
dintre Occident şi Orient există deja printre
noi. Punctul în care Occidentul se poate
întâlni cu Orientul este zenul. De aceea, el
nu are doar un mare trecut, ci şi un mare
viitor.
Culmea ironiei face ca zenul să nu fie interesat
nici de trecut, nici de viitor. El nu este interesat
decât de prezent. Poate tocmai acest
lucru face ca miracolul să devină posibil,
căci puntea de legătură între trecut şi viitor
este chiar prezentul.
Prezentul nu face parte integrantă din timp.
V-aţi gândit vreodată la acest lucru? Trecutul
şi viitorul au fiecare câte o durată de timp.
Singur prezentul nu are o astfel de durată.
Cât durează clipa prezentă? Cum poate fi
măsurată ea? Este imposibil! Pur şi simplu,
ea nu face parte integrantă din timp.
Zenul nu trăieşte decât în prezent. Întreaga
sa învăţătură este focalizată asupra prezentului,
asupra manierei în care putem trăi în
acesta: cum ne putem desprinde de trecutul
care nu mai există şi ce putem face pentru a
nu ne mai implica în viitorul care nu există
încă, fiind totuşi centraţi, înrădăcinaţi în realitatea
actuală.
Înteaga abordare a zenului este orientată asupra
clipei prezente. Tocmai de aceea poate
crea el o punte de legătură între trecut şi
viitor, între Orient şi Occident, între trup şi
suflet. El poate aduce laolaltă chiar şi lumile
cele mai imposibil de unit: lumea în care
trăim noi şi lumea cealaltă, lumea mireană
şi lumea sacră.
Zenul nu reprezintă o teologie, dar este
totuşi o religie. O religie fără o teologie
asociată este un fenomen unic. Toate celelalte
religii sunt orientate în jurul conceptului
de Dumnezeu. Ele au diferite teologii.
Sunt orientate către
Dumnezeu, nu
către om. Ţelul
lor nu este omul,
ci Dumnezeu.
Nu la fel stau
însă lucrurile în cazul
zenului. Ţelul
acestuia nu este
Dumnezeu, ci omul.
Omul reprezintă un
scop în sine. Dumnezeu
nu este un
ideal aflat deasupra
umanităţii, ci este
în interiorul acesteia.
Omul îl poartă
pe Dumnezeu
în el, ascuns ca o potenţialitate.
De aceea, în zen nu veţi întâlni un concept
legat de Dumnezeu. Aproape că nu putem
considera zenul o religie, căci ce fel de religie
este aceea care nu are în centrul ei o
viziune asupra lui Dumnezeu?
De aceea, un creştin, un musulman, un hindus
sau un evreu nu şi-ar putea imagina
niciodată ce fel de religie ar putea fi aceasta.
Dacă nu vorbeşte despre Dumnezeu,
înseamnă că zenul este o filozofie ateistă,
nu o religie. Ei bine, nu este! Esenţa zenului
este profund teistă, chiar dacă nu vorbeşte
despre Dumnezeu.
Acesta este primul lucru care trebuie să-l
înţelegeţi. Reflectaţi asupra acestui aspect,
şi lucrurile vă vor deveni clare.
Zenul afirmă că Dumnezeu nu este extrinsec
religiei, ci inerent acesteia. El nu se află
undeva acolo, ci undeva aici. De fapt, în
viziunea zenului „acolo” nici nu există; nu
există decât „aici”. Dumnezeu nu poate fi
descoperit „cândva”, ci doar „acum”, căci
nu există niciun alt moment. Clipa prezentă
este tot ce există. Întreaga existenţă este
concentrată în această clipă. Totul este disponibil
în acest moment. Chiar dacă cei mai
mulţi dintre oameni nu pot percepe totalitatea
în acest moment, asta nu înseamnă că
ea nu este disponibilă; înseamnă doar că ei
nu au ochi să o vadă. Dumnezeu nu trebuie
căutat. Tot ce trebuie să facem noi este să ne
deschidem ochii pentru a-l vedea.
Religia este una singură. Teologiile sunt
mai multe. O teologie este o filozofie despre
Dumnezeu, o formulă logică. Ea este din
start absurdă, căci Dumnezeu nu poate fi
demonstrat, la fel cum nu poate fi nici infirmat
logic. Orice argumente sunt irelevante
în ceea ce îl priveşte pe Dumnezeu. Omul îl
poate experimenta, dar nu îl poate demonstra,
şi exact acest lucru încearcă să îl facă
teologia.
Zenul este o filozofie neconceptuală,
neintelectuală. El este unica religie din
lume care predică realitatea momentului, a
clipei prezente, necesitatea de a ne situa în
această clipă, nu în trecut sau în viitor.
Zenul contribuie la însănătoşirea acestei
lumi. El renunţă la
toate ideologiile.
Mesajul său este
simplu: „Goliţi-vă
mintea de gânduri.
Priviţi realitatea
fără nicio
idee preconcepută.
Priviţi direct natura
lucrurilor, fără
nicio preconcepţie
asupra lor”. Este
foarte important
să înţelegeţi acest
lucru: atunci când
priviţi realitatea,
priviţi-o în faţă;
renunţaţi la filtrul
preocupărilor voastre.
Renunţaţi la ideologii. În caz contrar, mintea
voastră nu va putea percepe realitatea
aşa cum este.
Zenul este pasiv. De aceea, una din cele mai
importante meditatii din zen este postura
corporală. Atunci când nu faci altceva decât
să stai în postura corectă, te afli în zazen.
Adeptii zen susţin că dacă nu faci altceva
decât să stai, nefăcând nimic, încep să se
petreacă adevărate miracole. Ele se petrec
de la sine, nu trebuie căutate cu tot dinadinsul.
Vin singure la tine. Tot ce trebuie să
faci tu este să stai şi să nu faci nimic. Dacă
poţi rămâne aşezat în postură într-o stare
de tăcere interioară, de relaxare deplină,
dacă poţi renunţa la toate tensiunile, devenind
o oază tăcută de energie, fără să te
îndrepţi nicăieri, fără să cauţi nimic, Dumnezeu
începe să îşi reverse graţia asupra ta.
Începi să îl vezi pretutindeni numai pe El.
Simpla aşezare în postură, fără a face nimic,
este suficientă pentru ca primăvara să intre
în viaţa ta şi pentru ca iarba să înceapă să
înverzească.
Reţineţi: când zenul spune „să stai şi să nu
faci nimic”, asta înseamnă chiar să n u faci
nimic, nici măcar să gândeşti, sau să spui o
mantra. Dacă repeţi o mantra nu poţi spune
că nu faci nimic. Este aceeaşi veche poveste
a minţii care cade pradă unei halucinaţii,
unei convingeri preconcepute. În schimb,
dacă stai şi nu faci absolut nimic...Gândurile
continuă să vină, dar pleacă aşa cum
au venit. Tu nu le dai nicio importanţă. Dacă
vin, bine. Dacă pleacă, tot bine. Nu-ţi pasă
de ele; tot ce faci este să stai. Dacă re simţi
obosit, poţi să te întinzi pe spate. Dacă ţi-au
amorţit picioarele, ţi le poţi destinde. Important
este să îţi păstrezi naturaleţea. Nu
trebuie nici măcar să priveşti. Nu trebuie
să faci niciun fel de efort. Asta înseamnă să
stai pur şi simplu: să stai. Atunci încep să se
petreacă miracolele.
Zenul reprezintă o abordare feminină, la
fel ca şi religia. Ştiinţa este prin excelenţă
masculină, la fel ca şi filozofia. Tot ce este
frumos în lume- poezia, dansul, pictura- s-a
născut dintr-o minte feminină.
Zenul nu este o ştiinţă, ci o magie.
Nu este însă magia practicată de
magicieni, ci magia vieţii contemplate.
Ştiinţa este prin excelenţă
intelectuală. Ea reprezintă un efort
de a distruge misterul vieţii. Ştiinţa
ucide miracolul. Dimpotrivă, zenul nu
urmăreşte altceva decât să sesizeze
miracolul, misterul vieţii.
Misterul vieţii nu trebuie rezolvat,
pentru simplul motiv că nu poate fi
rezolvat. El trebuie experimentat.
Omul trebuie să devină una cu el, să
îl adore şi să îl preţuiască. El conferă
o mare bucurie de a trăi, care trebuie
celebrată. Zenul este magic. El le oferă
adepţilor săi cheia care deschide
poarta miracolelor. Miracolele se află
în om; la fel şi cheia care conduce la
ele.
Dacă te duci la un maestru zen, tot
ce face el este să te ajute să devii
tăcut, astfel încât să descoperi cheia
dinlăuntrul tău, pe care ai avut-o tot
timpul la tine. El te ajută să descoperi
poarta interioară care îţi permite să
pătrunzi în altarul inimii tale.
Şi în ultimul rând: zenul nu este o
morală, ci o estetică. El nu impune un
cod moral. Nu dă nici poruncă: „Fă
cutare lucru sau nu fă cutare lucru”.
Tot ce face el este să îţi trezească sensibilitatea
faţă de frumos, iar această
sensibilitate devine treptat întreaga
ta morală. Ea nu este însă impusă
din afară, ci se naşte din tine, din
conştiinţa ta. Zenul nu îţi oferă directive
care se opun conştiinţei, ci te
ajută să îţi trezeşti această conştiinţă.
El nu este la fel ca Moise, care le-a dat
oamenilor zece porunci. Din acest
punct de vedere, zenul nu seamănă
nici cu Biblia, nici cu Coranul, nici cu
Vedele...căci el nu îţi impune nimic
din afară. Toate revelaţiile sale provin
din interiorul fiinţei tale.
Atunci când se nasc din interiorul
fiinţei, revelaţiile nu mai reprezintă o
sclavie, ci o stare de libertate. Atunci când
sunt dictate de conştiinţă, poruncile divine
nu mai sunt considerate o datorie pe
care nu ai încotro decât să o îndeplineşti.
Dimpotrivă, îndeplinirea acestor comandamente
morale devine o plăcere, o bucurie
intimă, un act de iubire.




preluare de pe http://www.banatulmontan.ro/pdf2009/BanatulMontanNr.1%20Ianuarie%202009.pdf

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu