Cabinet Terapie Bowen Galata Duminica ora 10.00 inscriere prealabila la 0753180143

miercuri, 31 august 2011

Maestrul Myoken in Romania

Maestrul Myoken urmează învăţăturile Maestrului Taisen Deshimaru şi ale Maestrului Mokusho Zeisler, şi din 1992 dă învăţătura în România şi Europa de Est. În prezent el trăieste în Budapesta, la Templul Taisen-ji unde dă învăţătura zilnic. De asemenea în mod regulat conduce sesshinuri în Templul Hobo-ji din Ungaria cât şi în locuri din România şi Croaţia.
Maestrul Myoken a studiat stiinte juridice si filosofie la Universitatea Sorbona din Paris.
În toamna anului 2002, a primit la Budapesta Shiho (transmisiunea oficială a dharmei) de la Maestrul Stéphane Kosen Thibaut (succesorul lui Renpo Niwa Zenji – fostul Stareţ al Eihei-Ji, cel mai mare templu zen japonez).
Maestrul Myoken menţine relaţii apropiate cu mai mulţi lideri spirituali din Europa, printre care Zentatsu Baker Roshi – moştenitorul Dharmei lui Suzuki Roshi, Fausto Taiten Guareschi – Stareţul Templului Zen Fuden-Ji - Italia, Maeştrii Kosen Thibaut şi Barbara Kosen – cei mai mari discipoli în viaţă ai Maestrului Deshimaru, Lama Deny – succesorul European al lui Kalu Rinpoche şi Genpo Roshi – conducătorul Kanzeon Sangha International. De asemenea, este membru al organizaţiei mondiale COVR (Colloquium on violence and religion - Colocviul despre Violenţă şi Religie), fondat de René Girard.
 
 
Maestrul Myoken este prezent la sesshinuri in Bucuresti unde coordoneaza practica ANUAL , UNEORI CHIAR DE 2-4 ORI PE AN.
Pentru a vedea programul venirii sale in Romania verificati http://www.mokushozen.ro/sesshin.html
 
Maestrul Myoken a invitat la Budapesta si Bucuresti si alti maestri zen cum ar fi Barbara Kosen si Keisen de Vuillemin.
 
 

Vincent Keisen Vuillemin, fizician şi maestru zen, a vizitat România

http://www.realitatea.net/vincent-keisen-vuillemin-fizician-si-maestru-zen-a-vizitat-romania_711587.html

http://www.descopera.ro/stiinta/6096245-misterele-universului-si-fizicianul-zen

Misterele Universului si fizicianul Zen


Alaturarea pare la prima vedere improbabila: pe de-o parte ratiunea, calculul, progresul tehnologic; de cealalta, intuitia, tacerea, meditatia. Doctor in Fizica Cuantica si Maestru Zen, Vincent Keisen Vuillemin este directorul Departamentului de Inginerie al Laboratorului European pentru Fizica Particulelor Elementare din Geneva (CERN), unde este implicat in cea mai riscanta si complexa aventura a stiintei de la Programul Apollo incoace: Large Hadron Collider, uriasul accelerator de particule aflat intre Muntii Alpi si Muntii Jura, cu ajutorul caruia oamenii de stiinta incearca sa ajunga la originile materiei.

Probabil ca CERN-ul este singurul laborator din lume unde exista un grup zen, unul format din 15 fizicieni: au fost 20, dar cinci au renuntat pe parcurs, pentru ca practica zen necesita niste eforturi", povesteste Maestrul Keisen

In opinia fizicianului, pentru a intelege fizica cuantica trebuie sa intelegi ca nu exista numai alb si negru, sa intelegi ca trupul si mintea sunt acelasi lucru . "Stiinta, si in special fizica, au trecut prin schimbari majore in intelegerea lumii noastre (prin dezvoltarea fizicii cuantice) si a Universului (prin teoria relativitatii a lui Einstein). Notiunea noastra despre timp si spatiu a fost spulberată, la fel ca si abordarea pur determinista", a explicat el, convins ca tocmai toate acestea au schimbat viziunea oamenilor asupra Universului, apropiind-o de conceptele intuitive cu privire la natura lucrurilor din Budism si Zen.

Daca pe vremuri, omul isi ordona cosmosul dupa bunul plac, astfel incat sa nu se simta "anihilat" de teribila vastitate a anticei cosmologii, omul contemporan pare a nu-si gasi locul in interiorul Universului. Iar revolutia stiintifica din secolul trecut a minat si ea de la fundament convingerile noastre cu privire la natura universului. Odata cu Galileo, stiinta si-a schimbat in mod radical premisele de cunoastere, bazandu-se pe metoda experimentala; apoi Descartes a scindat cele doua aspecte ale realitatii, "exiland" spiritul pe taramul religiei si al speculatiei filosofice, si lasand materia in seama stiintei. In Occident, dualismul lui Descartes spirit-materie a crescut distantele dintre experimentalismul stiintific si dogma religioasa

Universul ca o holograma 
In prezent, realitatea profunda pe care fizica moderna ne-o sugereaza este o realitate intercorelata, in care nedeterminismul cuantic este controlat de constiinta umana; aceasta preia rolul fundamental pentru constituirea realitatii fizice, iar implicatiile acestui soi de teorii au o enorma valenta filosofica si ne pun in situatia de a ne redefini locul in Univers.
Realitatea este pura iluzie, ea este forma spiritului care impregneaza Universul. In pofida aparentei sale realitati fizice, Universul se comporta ca o holograma, unde o parte corespunde in detaliu intregului
Fizica cuantica ne dezvaluie asadar un mesaj cu totul nou: acela ca realitatea este creata de observator. Experimentele specialistilor par a demonstra de-a dreptul ca materia nu exista; de fapt, mai curand ca in momentul in care o observam, ea "dispare", lasand in urma doar energie.

Particulele fundamentale sunt imprevizibile, si la fel ca fiintele umane, par a se bucura de o anumita "independenta"; iar fizica cuantica a demonstrat in laborator cum entitati imateriale (ganduri, imagini) de natura cuantica, sub efectul observatorului, al atentiei noastre, se transforma din unde probabilistice in particule vizibile. Iata asadar, cum noi suntem creatorii lumii noastre, deci a realitatii; focalizandu-ne atentia asupra a ceva, noi izolam acel lucru in mod arbitrar, dand viata, tot arbitrar, opusului sau.
In lumea subatomica se spune insa ca nu poate fi niciodata cunoscuta in acelasi timp si pozitia unei particule si viteza acesteia: cu cat cunoastem mai bine una dintre ele, cu atat mai aproximativa este cunoasterea celeilalte. Si aceeasi incertitudine se extinde si la alte concepte: in acest sens unii vorbesc despre complementaritatea contrariilor, recurgand inca o data la arhetipuri din antica intelepciune orientala, yin si yang.

Creatorii 
Oamenii din pacate, sunt obisnuiti sa se uite la lume "din exterior"; dar spune fizicianul de la CERN, avand in vedere ca imediat ce faci o observatie, ea va determina ceea ce vei vedea, "daca privesti lumea cand esti fericit, ea iti va parea fericita, pentru ca te observi pe tine cand observi lumea". El crede ca oricine este liber sa creada ca Universul a fost creat de o divinitate, dar "nu exista nicio dovada a acestui lucru, de aceea tine de credinta". In fizica, de-acum se stie foarte precis cum s-a dezvoltat Universul dupa Big-Bang. "Nu stim insa si de ce sau ce era inainte".

Keisen Vuillemin practica Zen de 30 de ani, dar Zen nu este o religie, "este un mod de viata". "In Zen nu credem in vreo creatie magica a vreunei divinitati. Nu are legatura cu aceste concepte intelectuale, pe cat de interesante vor fi fiind ele, ci are legatura cu viata noastra, ce sa facem, cum sa facem, cum ne comportam. Este o disciplina foarte practica, care te ajuta sa te intelegi pe tine insuti. Spiritul in zen nu este separat de trup, si in ceea ce priveste credinta, calugarii budisti cred in ei insisi".

In opinia maestrului Zen, esentialul este sa te intelegi pe tine: "tot din atomi suntem facuti, mai complicat alcatuiti decat piatra sau apa, dar la fel". Si sub lumea pe care o vedem, vacuitatea (absenta unei existente intrinseci sau de sine statatoare a tuturor fenomenelor) contine totul: "Totul se extrage din vacuitate, in ea formele sunt deja continute, la fel cum sticla este continuta de nisip. Toate fenomenele din univers sunt potential continute de vacuitate si se intorc acolo, la fel si oamenii. Suntem vii, dar stim ca vom muri." Iar faptul ca tot ce are un inceput va avea si un sfarsit, este un lucru evident pe care oricine trebuie sa-l accepte. "De altfel, faptul ca vom muri este si singura certitudine pe care-o avem".

marți, 30 august 2011

Lumea este iluzie totala dar, totusi... -Yoka Daishi

Lumea este o iluzie totala, dar, totusi nu exista nimic pe lume care sa poata fi numit iluzie.

MOKU SHO KA de maestrul WANSHI SHOKAKU kusen al maestrului Mokusho Zeissler -- 19

Doar aceasta tacere este invatatura ultima,
Doar aceasta lumina este raspunsul universal,
Raspunsul fara efort, invatatura ce nu se aude.

Satori inseamna de asemenea intelegere . Felurile de intelegere sunt diferite, sunt infinite.
A intelege ce este predat la scoala de exemplu, la universitate, ceea ce ne invata strada, ceea ce ne invata barbatii si femeile, intelegerea prin simturi, muzica cu urechile, gustul prin limba, mirosurile cu nasul, stiinta prin minte, placerea prin piele.
Zazenul este sinonimul lui moku sho, al iluminarii tacute. Nu depinde de un obiect.
Tacerea aceasta este invatatura ultima.
Sho  inseamna a straluci, a straluci prin sine, ca un diamant, ca o piatra pretioasa. este stralucirea zazenului, stralucirea mintii noastre, inconstient, natural, automat. A lumina fara a folosi forta mintii.
Lumina, sursa claritatii din toate religiile, este mereu un simbol foarte important. Adevarul care lumineaza lumea, crestinismul, islamismul, buddhismul.
Credeti va rog in religia mea, este cea mai buna. Dumnezeu exista, nu Mahomed sau Buddha.
Dar pentru aceasta lumina tacuta, noi nu trebuie sa folosim forta mintii. Daca am folosi forta mintii ismele ar aparea imediat: integralism, intoleranta, inchizitie.
Dar aceasta lumina tacuta este raspunsul universal. Lasati sa va lumineze lumina zazenului, a lui Dumnezeu, fara efort, inconctient, natural, automat.

luni, 29 august 2011

Un grup de prieteni... -Saigyo 1118-1190

Lângă apele murmurânde
Suntem un grup de prietenii,
Nederanjaţi de căldura verii.
Cântecul păsărilor din vârfurile copacilor
Se potriveste de minune cu tot restul...

Cand lumina si întunericul sunt una... -Hung Chih

O continuă ceaţă clară, exact la mijlocul nopţii, luna rece, totul îngheţat.
Cand lumina şi întunericul sunt una, cine distinge relativul şi absolutul din interiorul lor?
De aceea se spune:
Cu toate ca absolutul e absolut , totusi este relativ, cu toate ca relativul e relativ, totusi este complet.
În această clipă, aici si acum, cum distingeţi?
Cât de clar: doi ochi gemeni stralucesc inainte de orice impuls
Cât de grandios: Eternul corp dinafara formelor de dincolo de forme.

Incapacitatea de a constientiza -Chinul 1158-1210

Nu va temeti de aparitia gandurilor, doar fie-vă teama de incapacitatea voastră de a le conştientiza.

sâmbătă, 27 august 2011

MOKU SHO KA de maestrul WANSHI SHOKAKU kusen al maestrului Mokusho Zeissler -- 18

Kodo Sawaki spunea: Trebuie sa gasiti viata cea fara de plecari si veniri.
Spunem in timpul zazenului: Nu fiti nici kontin, nici sanran, nici adormiti, nici agitati, excitati nervos.
In timpul zazenului apar numeroase ganduri. Fiecare dintre voi a avut aceasta experienta: sex, hrana, zazen, ascultam un pic kusenul, ascultam ratele, facem planuri, apoi zazen. Amintirile apar si ele.
Nimic din ceea ce vine si pleaca nu este posesiunea mea. Totul se schimba in continuu. Nimic nu dureaza.
Cum sa creezi o viata autentica fara veniri si plecari, fara bine, fara rau , fara categorii?
Ceea ce este "fara plecari, fara veniri" este numit "actiunea absoluta a lui Buddha"
Am spus: Concentrati-va asupra acestui sesshin, in dojo dar si in viata de zi cu zi. Kyosaku-manii mi-au zis: "Camerele nu sunt deloc in ordine"
Fiecare dintre voi trebuie sa isi aranjeze camera. Responsabilul de samu trebuie sa mearga sa verifice la ora 14,30.
Deschideti usa si priviti prin ochiul lui Buddha, nu cu ochiul binelui sau raului, a lucrului just sau fals, al criticii sau al elogierii.
In acelasi fel aranjati-va camera, faceti zazen, acestea sunt actiuni ale lui Buddha. Asta este dincolo de ordine si dezordine, dincolo de spiritualitate si non-spiritualitate, dincolo de morala sau paganism. In acest fel este zenul.
In acest fel este viata mea:Viata si moartea sunt posesiunea mea.
Maestrul Dogen a scris un capitol in Shobogenzo care se numeste Zenki, activitatea totala a vietii si a mortii.
Spunea: Viata este activitatea totala a vietii, moartea este activitatea totala a mortii.
A isi pune lucrurile in ordine este activitatea totala de a isi pune lucrurile in ordine, a respira este activitatea totala de a respira. Pentru fiecare actiune este acelasi lucru.
Viata si moartea trebuie sa devina posesiunea noastra, alegerea noastra, locul veritabilei noastre libertati.
Doar prin fiecare actiune, aici si acum, putem fi dincolo de circumstante, dincolo de veniri si plecari.
Studiati asta in mod profund in actiunile corpului vostru, in viata voastra reala. Este viata ce realizeaza intregul adevar al lumii in ea insasi: dincolo, gyatei, gyatei, transcenderea.
Nu va lasati inselati de cuvinte.
Alegerea noastra, posesiunea noastra, viata si moartea reprezinta activitatea totala a lui Buddha, a lui Dumnezeu.
Postura noastra de zazen este insusi Buddha.

joi, 25 august 2011

O călătorie numită viaţă -Maestra Barbara Kosen - Articol din revista Jurnalul de Duminică scris de Loreta Popa

Prietenoasă şi modestă, maestra Kosen impune în acelaşi timp respect.
Drumul e important. La fel şi relaţia cu maestrul. De obicei transmisia adevărată e de la maestru la discipol. Maestrul Deshimaru, care i-a dat transmisia Barbarei Kosen, este foarte important pentru cei care vor să aplice zen în viaţa coti­diană. El a venit în Europa şi tocmai asta a urmărit, ca zenul să nu fie doar pentru cei care se izolează în vârf de munte. În timpul zazenului atitudinea mentală este să laşi gândurile să treacă, să nu te agăţi de ele. În felul asta ajungi să vezi adevărata minte/spirit. Am avut pri­vilegiul şi bucuria de a vorbi cu Maestra Kosen, în exclusivitate pentru cititorii Jurnalului de Duminică.
Să te trezeşti devreme, să mănânci normal, o mâncare echilibrată, să decizi ce este important în viaţă să faci sau nu. Important era să am grijă de mine. Nu a fost vorba despre renunţare la ceva, ci de a vedea ce este mai impotant pentru mine, pentru viaţa mea, şi ce nu. De exemplu, ca să pot face zazen dimineaţa, automat trebuia să adorm mai devreme. Lucruri de genul acesta. Sunt nenumărate lucruri inutile, care nu sunt atât de importante. Nu este vorba despre renunţare la ceva sau ceva. Este vorba despre a vedea ce este cu adevărat esenţial în această viaţă. Iubesc viaţa care pulsează în oameni. Oamenii nu sunt fantome. Nu sunt victime. Ei gustă viaţa. Mă pot înţelege cu ei, nu există probleme.
Primul lucru pe care trebuie să-l predau oamenilor este concentrarea. Să înveţe să se concentreze. Nu ştiu foarte bine cum sunt oamenii aici, cum sunt românii, dar în Spania oamenii nu sunt deloc concentraţi. Merg pe stradă, prin magazine, vorbesc la telefon, iau bani, dau bani. Trebuie ca oamenii să înveţe să fie la unison cu ei înşişi, cu acţiunile lor. E dificil să fim în unitate cu acţiunile noastre. Oamenii au mai puţine idealuri decât atunci când au 20 de ani. Maestrul meu m-a învăţat să fac real idealul meu. E important să nu ne minţim pe noi înşine. A avea un ideal este foarte important în viaţă. Nu neapărat pentru tine însăţi, cât pentru ceilalţi, pentru umanitate. E important să facem în aşa fel încât idealul nostru să devină real. Asta nu se poate face decât prin intermediul acţiunilor noastre. Asta stă la baza budismului zen, de asemenea există şi în filozofia budistă. A fi în realitate, în adevărul lucrurilor.
Există milioane de adevăruri, fiecare are adevărul lui. Găsim adevărul în acţiune. Există acţiuni pe care le facem cu corpul, prin intermediul cuvintelor, deci trebuie să fim în unitate cu ceea ce gândim. Nu este uşor. Ceea ce numim zazen este sursa. Nu este tocmai o meditaţie. Este sursa pentru că la un moment dat suntem fără acţiune. Suntem la punctul zero, unde nu există nimic. Revenim la sursă deci. Pornind de la sursă apa poate să curgă în acţiune.”
http://www.jurnalul.ro/special/reportaje/o-calatorie-numita-viata-576549.html
Articol din revista Jurnalul de Duminică scris de Loreta Popa

Maestra Barbara Kosen in România - articol din revista Elle de Alina Baisan

Este una dintre putinele femeie-maestru zen din lume. Merge la conferinte, mediteaza, fumeaza. Are doi copii si un cont pe Facebook. Am stat de vorba cu Barbara Kosen despre relatia dintre maestru si discipol, despre legamintul rasului pe cap si despre cum se imbina zen-ul cu viata activa contemporana.  
 
Atunci cind vrea sa imi explice mai bine ce inseamna zazen-ul, Barbara apeleaza me­reu la vorbele maestrului sau, Deshi­maru, cel care a adus zen-ul din Japonia in Occident. O intreb cum a fost intilnirea cu el si imi poves­teste amuzata ca acesta vorbea o englezo-japoneza foarte stricata, pe care discipolii o numeau „zen­glish” si ca avea o secretara ca­re traducea in franceza ce spunea maes­trul, dar de cele mai multe ori traducea gresit. La moartea lui, in 1982, acesta nu a lasat pe ni­meni in locul sau.
„Avea multi discipoli, unii mai vechi, asa-numitii discipoli de diamant, printre care ma aflam si eu, dar la moartea sa nu a simtit ca e cineva complet, care sa fie capabil sa devina conducatorul spiritual al comunitatii. Dupa ce a murit el, a fost foarte greu, pentru ca, desi nu eram completi, voiam sa continuam. Invatatura lui era pentru noi o comoara si nu voiam ca aceasta comoara sa dispara odata cu moartea maestrului. In cele din urma, un alt maestru japonez, Kosen Thibault, un vechi discipol si prieten al maes­trului Deshimaru, a venit si a dat Transmi­siu­nea Dharmei in numele sau, la trei dintre discipoli. Pentru maestrul Deshimaru era foarte im­portant sa construiasca ceva in lumea occidentala. El considera ca zazen-ul apartinea fiintei umane, indiferent de nationalitate.
Toto­data, nu voia sa facem in Europa o imi­tatie a zen-ului japonez, voia ca spiritul zen sa se stabileasca in lumea europeana. In istoria zen-ului, lucrurile s-au intimplat tot timpul in felul acesta. Buddha a fost indian, insa la 800 de ani dupa moartea sa, un ca­lu­gar indian pe nume Bod­hidharma a mers in Chi­na si prin el zen-ul a fost transmis aici si integrat traditiei chine­ze. Cinci secole mai tirziu, un calugar a fost in China si a adus zen-ul in Japonia. Despre maestrul Deshi­maru se spunea ca este Bod­hid­harma al lu­mii mo­der­ne, pentru ca el a transmis zen-ul din Japonia in Europa.
Ceea ce a facut Kosen Thibault a fost prima transmisiune occidentala. Mi se pare foarte im­portant acest lucru, pentru ca in Japonia exista o traditie complet diferita la nivelul vietii cotidiene, la nivelul modului in care gindim. Per­sonal, eu pot inte­le­ge un om occidental, lumea in care traim noi, cunosc actiunile ei, cunosc karma lumii occidentale si, de aici, eu pot crea mai departe.”
Asa a devenit Barbara prima femeie-maestru din Fran­ta, dar faptul ca este feme­ie conteaza prea putin in filosofia zen. „In zen trebuie sa mergem tot timpul dincolo de duali­tate, de contradictie. In cele din ur­ma, nu e nici o diferenta intre bar­bat si femeie; diferen­ta e relativa, din punctul de vedere al fiintei umane. Desi modelul meu a fost un barbat, eu trebuie sa creez ple­cind de la existenta mea de femeie. Uneori e chiar amuzant sa fii femeie-maestru.”
Ca orice om, maestra are temeri, are frici. In conditiile in care filosofia zen nu ridica pro­blema a ceea ce exista dupa moarte, o in­treb cum se raporteaza la aceasta. „Traiesc cu moartea, ma gindesc deseori la ea. In fiecare zi stiu ca voi muri, dar moartea e un prie­­ten, e ceva normal. Moar­tea in budism e vazuta ca un moment. Noi sintem vii si va fi clipa mortii, care va exista pentru noi. Iar a­ceas­ta clipa a mortii face si ea parte din energia cosmica. Spunem ca­ se moare, insa nu e ceva care du­rea­za.”
Bine-bine, dar ce vine du­pa ea... Tace si ride. Apoi continua: „Pri­mim viata pentru a o trai, pentru a ne dez­volta constiinta, pentru a ne regasi locul in cosmos. Zen-ul inseamna a ne re­ga­si e­sen­ta, care este in ar­mo­nie cu Universul. Toa­te luc­ru­rile au cons­tiinta, exis­ta cu noi. Fiinta umana are viata sa pentru a se dezvolta, pentru a creste, pentru a-si reali­za exis­ten­ta. Iata, viata noastra se limiteaza la o picatura de sperma. E un mi­racol. Corpul nostru e o minune. Dar uitam mereu de existenta aces­tui miracol. In­vatam sa mer­gem, sa vorbim, sa res­pi­ram, dar apoi facem lu­cru­ri­le astea au­to­­mat si ajungem sa uitam. Maes­trul meu spu­nea ca zen inseamna a reveni la punctul zero.

http://www.elle.ro/Lifestyle/Features/Barbara-Kosen-un-calugar-modern-1649335
Articolul intreg din revista Elle de Alina Baisan.

Maestrul Dokusho Villalba in Romania- articol publicat in ziarul Flacara de Horia Ţurcanu

„Suntem ca picăturile de rouă, dimineaţa. Apa coboară din aer şi devine vizibilă pe frunze la fel cum spiritul nostru coboară din marele spirit şi devine vizibil în corp. La răsăritul soarelui, picătura de rouă este resorbită înapoi, de unde a venit. Nu dispare, doar îşi schimbă forma. La fel, când murim, spiritul nostru este resorbit în marele spirit universal."
Ştii ce se întâmplă în meditaţie? Ne retragem toată atenţia din lumea exterioară pentru a o focaliza în inimă, acolo unde este centrul fiinţei, esenţa. Inima este o poartă. Ne resorbim spiritul din exterior şi îl lăsăm să se ducă, prin poarta inimii, acolo de unde a venit. Asta este meditaţia, un proces de interiorizare profundă.“
„Rugăciunea inimii este acelaşi lucru. O trecere prin poarta inimii, o interiorizare profundă.
E acelaşi lucru. Buddha voia să elibereze umanitatea de suferinţă, iar Iisus voia să mântuie umanitatea din păcat. Amândoi erau motivaţi de un fel special de iubire pentru oameni, pe care noi o numim compasiune. Este un fel de iubire liber de orice ego. În creştinism se numeşte Iubire Christică. Îţi dai seama de ce amândoi vorbesc mereu despre inimă şi despre a simţi?“
„Doar formele sunt diferite, prietene, doar formele, esenţele sunt aceleaşi pretutindeni. Există un singur fel de trăire mistică, un singur fel de revelaţie, acelaşi, oricum l-ai numi. Vorbim cu toţi despre acelaşi adevăr, iar aceia care l-au trăit cu adevărat ştiu să-l recunoască oriunde l-ar vedea, în orice religie.“
Buddha şi Iisus şi-au dedicat vieţile, amândoi, unei încercări de o superbă generozitate: aceea de a salva omenirea din faţa suferinţei. Fiecare dintre ei a descoperit o cale şi fiecare dintre aceste căi avea în centrul său inima. A privi cu inima. Pentru fiecare dintre ei, iubirea a fost ceea ce i-a împins în încercările lor de a salva omenirea.

http://revistaflacara.ro/maestrul-zen-dokusho-villalba-omul-care-a-cautat-o-revolutie/
Articol din Revista Flacara scris de Horia Ţurcanu
Dokusho Villalba, un om care, în cele patru zile în care a stat în România, mi-a devenit prieten. La început am crezut că va fi încă un personaj insolit pe lunga listă a oamenilor pe care i-am cunoscut în calitate de jurnalist. Un călugăr budist în România! A fost mai mult decât atât. Nici acum nu ştiu dacă el ca persoană sau abordările sale venind din înţelepciunea milenară a Orientului au fost acelea care au avut darul de a mă conduce cu un pas mai aproape de mine însumi, căci acesta este principalul lucru care mi s-a întâmplat în cele din urmă şi, aveam să descopăr, această apropiere de noi înşine este cheia întregii cunoaşteri pe care se bazează budismul zen şi a soluţiilor pe care le poate aduce în această lume.


O impresie finala a autorului reportajului:
Mi-a plăcut relaxarea cu care omul acesta putea să accepte adevărurile altora, fără să simtă nici o clipă că aceste adevăruri i-ar putea ameninţa în vreun fel sistemul de valori. Căci în budism nu există „adevărul unic“. Există doar căi multiple care duc în acelaşi loc, iar aceste căi, diferite şi uneori complementare, se referă la aceeaşi realitate supremă a unui univers în care încăpem cu toţii.

Multumim autorului pentru un reportaj deosebit.

miercuri, 24 august 2011

Rădăcina iluminării... -Kuei Shan 771-854

Kuei Shan l-a întrebat pe Yun-Yen:
-Care este radacina iluminarii?
Yun-Yen i-a raspuns:
-Eliberarea de falsitate.

Lumea precum o casă în flăcări... -Lin Chi d. 867

Lumea e instabilă precum o casă în flăcări.
Nu este nici un loc unde să poţi fi în siguranţă absolută.
Bântuielile criminale ale impermanenţei vin peste voi într-o clipă.
Nu contează dacă sunteţi bogaţi ori săraci, bătrâni ori tineri.
Dacă vreţi să nu fiţi diferiţi de un maestru zen sau Buddha
Doar nu căutaţi înafară.

Ploia de primăvară... -Saigyo 1118-1190

Ploaie de primăvară timpurie
Nu se vede în sus nici o bucăţică de cer
Dar undeva în interiorul norilor groşi
Pitulicea de munte cântă în drumul ei.

Constienţa... -Han Shan 1546-1623

Dacă puteţi observa când apare un gând
Această constienţă îl va controla pe loc.
Orice stare a minţii aţi avea
Lasaţi-o să treacă, nu vă agăţaţi.

marți, 23 august 2011

MOKU SHO KA de maestrul WANSHI SHOKAKU kusen al maestrului Mokusho Zeissler -- 17

Beti doctoria vederilor corecte, loviti tamburul calomniilor veninoase.
Atunci cand opiniile voastre apar, loviti toba calomniilor veninoase.
Exista o veche legenda indiana ce spune ca daca inmuiem pielea unei tobe intr-o otrava speciala, atunci cand lovim acea toba zgomotul facut de ea va ucide pe toti dusmanii care il aud. Zazenul, acest sesshin, inseamna a lovi aceasta toba. Intindeti spatele, retrageti barbia, toate gandurile trebuie sa treaca, toate categoriile trebuie sa dispara, toate coagularile trebuiesc distruse, opiniile, egoismul...
Loviti tare in aceasta toba. Nu ascultati calomniile exterioare. Nu va urmati doar ideile personale, ratiunile personale, scopurile personale.
Timp de doua zile si jumatate urmati doar zazenul. Nu urmati nimic altceva. Doar beti doctoria vederilor corecte.
Kodo Sawaki spunea: Nimeni nu spune: Aceasta doctorie este delicioasa, dati-mi va rog inca o doza. Nimeni nu spune : Aceasta doctorie este nedemna, va rog doar o jumatate de lingura.
Masura , doza este foarte importanta.
Zazen , doua zile si jumatate, chiar daca va este cald, chiar daca sunteti obositi, urmati. Si daca ne inselam asupra masurii inseamna ca norma noastra nu inseamna decat placerea noastra personala, calomnia noastra veninoasa.
Daca loviti tare aceasta toba, cu toate oasele voastre, cu nervii, cu muschii, cu mintea voastra,  intreaga voastra viata va deveni aidoma acestei lumini tacute, imposibil de distrus. Puteti deveni profund bogati. Sa gasiti adevarata libertate interioara, fara teama, profunda incredere in sine.
Nu miscati.      Loviti toba voastra.

vineri, 19 august 2011

Calatorul singuratic... - Wen Siang 1210-1280

În timp ce toţi ceilalţi sunt atât de ocupaţi să se lupte
Călătorul singuratic este în largul său cu sine însuşi
Trăieşte demult înafara regulilor lumii
În desaga lui nu este nimic...
Când merge,
El ia o trestie de zahăr ca şi companie...
Când vorbeşte
Are pietrele ca auditori...
Dacă îl întrebaţi ce religie are?
Când e flămând...
Un bol de orez.

Nu cautati secrete... -Han Shan Te Ch ing 1546-1623

Nu căutaţi secrete
Mintea este însuşi Buddha.
Familiarul devine indepărtat,
Misterul devine familiar
Zi şi noapte,
Totul este minunat...
Nimic din ce întâlniţi nu vă derutează
Aceasta este esenţa minţii.

Prietenul muntilor...-Jakushitsu Zenji 1290-1368

Bratele larg deschise ale acestei lumi prafuite
Imbratiseaza doar cativa prieteni adevarati
Unul simte chinurile singuratăţii şi vede
Cum devinerece aerul de toamnă...
Dar, iată, căutarea se termină aici
Lângă nenumăraţii munţi...
Albastrul cerului de departe
Si verdele din apropierea ta
Rămân veşnic prietenii tăi.

miercuri, 17 august 2011

MOKU SHO KA de maestrul WANSHI SHOKAKU kusen al maestrului Mokusho Zeissler -- 16

Maestrul Wanshi scrie :

Beti doctoria vederilor corecte,
Loviti tamburul calomniilor veninoase.
Atunci cand linistea si lumina sunt perfecte
Viata si moartea sunt in posesia voastra.
In cele din urma vom trece de pragul usii.
Fructul s-a copt pe creanga sa.
Doar aceasta tacere este cea mai inalta invatatura.
Doar aceasta lumina este raspunsul universal.
Raspunsul fara de efort,
Invatatura ce nu se aude.

Este ceea ce se cheama moku sho, lumina tacuta. Zenul lui Wanshi este cunoscut ca zenul iluminarii tacute. Si acest zen a devenit esenta zenului soto.
Wanshi a trait intre 1091 si 1157. In japoneza Wanshi Shokaku. In chineza Hung Chi Chen Chueh. Dar cuvantul lumina tacuta nu a fost creat de Wanshi. Acest cuvant a fost inventat de maestrul Daie Soko [entru a critica zenul lui Wanshi.
Daie Soko spunea: In zilele noastre exista o banda de cheliosi ai caror ochi nu sunt curati. Ii invata pe altii sa se joace de-a mortii.
Maestrul Wanshi a luat acesta expresie iluminarea tacuta si a scirs un poem Cantecul iluminarii tacute ce e devenit mai tarziu expresia cea mai inalta a zenului. In zenul soto cat si in zenul rinzai aceasta lumina tacuta este considerata ca punctul ultim.

Independenti de realitatile materiale...- Han Shan Te Ch-ing 1546-1623

Independent de realitatile materiale,
Care intotdeauna sunt piedici...
Nu va agăţaţi de gandurile înşelătoare
Pentru că acestea dau naştere la iluzii...
Atenti, contemplaţi mintea...
Goi, lipsiţi de toate obiectele...
Dacă emoţii brusc va copleşesc
Veti cadea îm confuzie...

Vazand nimicul...-Shen Hui sec 8 e.n

Văzând nimicul...
Aceasta este adevărata vedere,
Eterna vedere...

Vederea clară...-Yuan Wu 1063-1135

Daca nu ati atins vederea clară si adevărată,
Acest lucru te face sa cazi in extreme
Si astfel iti vei pierde contactul cu realitatea.

sâmbătă, 13 august 2011

MOKU SHO KA de maestrul WANSHI SHOKAKU kusen al maestrului Mokusho Zeissler -- 15

Maestrul Dogen spunea: Tot ceea ce posedam , toate gandurile noastre, toate parerile noastre sunt neadevarate. Ele depind de karma noastra. Asadar, refugiati-va in cele treo comori.
A se refugia in cele trei comori inseamna ca viata a atins punctul ei maxim.
In acest ultim punct, toate actiunile sunt in armonie si nu depind nici de minte, nici de cuvant. Refugierea in cele trei comori inseamna ca toate lumile care nu poseda zazen sunt obscure. Lumea banului fara zazen, lumea saraciei fara zazen, lumea inteligentei fara zazen, lumea idioteniei fara zazen, lumea religiei fara zazen, sunt lumile intunecate.
In timpul zazenului aceasta lumina tacuta ilumineaza fiecare fenomen. Fiecare actiune a vietii noastre devine punctul pe care viata noastra trebuie sa il atinga. Patrundeti profunzimea acestei lumini si mintea voastra se va misca, se varasuci, va pivota liber. catre subiect si obiect, catre lumina si intuneric, catre minte, litera, asa cum vreti voi.
Intr-o zi Maestrul Nyojo i-a spus lui Dogen: Cu toate ca esti tanar ai maniere stravechi. Gaseste-ti salasul in vaile profunde , in vaile intunecoase ale mintii tale.
Auzind aceasta Dogen facu sampai in fata maestrului sau.
Nyojo spuse: Natura celui care se prosterneaza si a celui care primeste prosternarea dispar. Intre cei doi exista adevarata valoare spirituala si libertatea Caii.
Intre categoriile noastre, intre subiect si obiect, ideal si realitate, minte si litera, exista viata noastra care trebuie sa atinga punvtul pe care intr-un final trebuie sa il atinga.

vineri, 12 august 2011

Substanta si functiile Caii - Yuan Wu 1063-1135

Completa, linistita, deschisa, nemiscata...
Asa este substanta Caii.
In expansiune, in restrangere,
Omorand, dand viata
Asa sunt functiile Caii.



Vederea perfecta...- Chuang Tzu sec 3 e.n.

Ceea ce numesc vederea perfecta
Nu vede pe ceilati
Ci pe sine.

Fa un pas inapoi in tine...- Yuan Wu 1063-1135

Fa un pas inapoi in tine si priveste realitatea atat de mult timp cat e nevoie ca sa vezi adevarul  neechivoc si sa traiesti reala experieta a trezirii.
Atunci cu fiecare gand vei consulta un numar infinit de profesori.

MOKU SHO KA de maestrul WANSHI SHOKAKU kusen al maestrului Mokusho Zeissler -- 14

Subiect si obiect
Se influenteaza reciproc
Lumina si obscuritatea depind una de cealalta
Atunci cand actiunea lor reciproca este in armonie
Nu mai depind de minte sau cuvant.

La miezul noptii lumina adevarata,
Zorii intunecosi...

O sa comentez o predica a lui Fuyodokai.
Vorbea despre lumina si obscuritate, despre subiect si obiect, despre obiectiv si subiectiv.
In timpul zazenului spun mereu : Nici sanran (agitatie), nici kontin (somnolenta). Nici adormiti, nici prea treji. Nu doar o singura latura, de-o singura parte. De exemplu ratele fac acum un zgomot teribil. Unii rad. Este sanran. Altii cu siguranta nu au auzit nimic. Kontin.
Un medic cefacuse studii pe encefalogramele facute in timpul zazenului spunea: In timpul zazenului mintea este ca un radar. Bip, bip, inregistreaza totul. Dar ea nu este afectata.
Puteti  percepe totul in timpul zazenului: zgomotele, cantecul indepartat al pasarilor, zgomotul creionului pe hartie cand se iau note in zazen, dar totul trece.Nu creeaza karma, nu vi se imprima in constiinta. In viata de zi cu zi nu luam in seama lucrurile marunte, insa cand remarcam un lucru, acesta ne ramane in minte.
In timpul zazenului ne obisnuim celulele cu aceasta non-dependenta. Nu trebuie sa aruncam mintea sau litera. Nu aruncam subiectul sau obiectul, lumina sau intunericul. Doar a lasa sa treaca, sa treaca, sa treaca.
Doar in acest fel viata noastra poate deveni fericita. Fericita si libera.
Maestrul Taisen Deshimaru spunea: Putem astfel ajunge la ultima statie, la capat.
Maestrul Kodo Sawaki spunea: Viata noastra poate atinge punctul pe care ea in defintiv trebuie sa il atinga.